(Polski) E-bike – jaki silnik do roweru, jaka moc, zakup

Sorry, this entry is only available in Polski.

4.86 avg. rating (96% score) - 7 votes

16 Comments

  1. Nie “oś o grubości 12mm” tylko oś o średnicy 12 mm. Podobnie, nie “dla tego,” tylko dlatego.
    Pozdrawiam

  2. Nie napisałem przez złośliwość, tylko aby zwrócić uwagę na niektóre błędy, które powstają podczas edycji każdego tekstu tekstu, a które należałoby poprawić prze opublikowaniem. A fachowo, wałki nie mają grubości. Wałki maja długość i średnicę. To taka inżynierska uwaga. A’propos, nie jesteśmy na “Ty” Pozdrawiam.

    • Napisałeś “tekstu” dwa razy.
      I tak w ogóle zawsze się dziwię skąd się biorą tacy ludzie “nie jesteśmy na ty” w komentarzach.

    • Otóż to. Wypadałoby przeczytać komentarz przed opublikowaniem :p

      Człowiek się napracuje i poświęci dodatkowo cały weekend żeby opisać i sfotografować to co zrobił, i stara się żeby to miało ręce i nogi jak na standardy amatorskiego bloga, to wlezie taki i jedyne co potrafi zrobić to przypieprzyć się o byle co i ani jednego dobrego słowa nie zostawi.

      Tekst sprawdzam przynajmniej kilka razy przed publikacją, często redaguje po, ale niestety, nie wszystkie błędy wychwycę bo nie jestem polonistą a i przeglądarka nie wszystkie pokaże (nie pokazuje “dla czego” bo traktuje to jako dwa osobne wyrazy i nie zna kontekstu). Inżynierem też nie jestem, nie dysponuję przesadnie bogatą wiedzą z tej dziedziny, więc u mnie wałek miał grubość, i nie wydaje mi się aby ktoś z tego powodu poczuł się dotknięty.

      Oczywiście wszelkie uwagi przyjmuję do wiadomości, ale byłoby mi niezmiernie miło, jeśli będą one przekazywane w bardziej przyjaznym tonie. Jeśli ktoś chce się zwyczajnie przypieprzyć, np o literówkę czy gramatykę, bo i tacy ludzie się trafiają w komentarzach, to zapraszam do kontaktu prywatnego.

    • “I serio nie masz nic mądrzejszego do napisania tylko takie coś?” – No bez jaj, człowiek zwrócił uwagę na drobne błędy, prostym i rzeczowym komunikatem, dobrze było by je poprawić i podziękować, a taką odpowiedzią pokazałeś klasę… U mnie masz minusa za podejście do swoich czytelników.

  3. “ale nie będę go brał pod uwagę bo nie umożliwia jazdy bez pedałowania,”
    I tu się pojawia moje podstawowe ALE do całej serii. To co stworzyłeś, nie jest rowerem ze wspomaganiem elektrycznym. Ustawowo taki pojazd będzie trzeba chyba zaklasyfikować jako motorower z napędem elektrycznym. I jako taki wymaga rejestracji, OC i jazdy w kasku.

    • Owszem, poruszyłem tą kwestię w ostatniej części. Choć powodzenia życzę w rejestracji takiego pojazdu, po ostatnich zmianach przepisów jest to niemal niemożliwe.

      Rozważam dodanie przełącznika, który zmienia tryb działania pojazdu rower/motorower. Po przełączeniu na “rower”, pojazd spełniałby wytyczne z art.2, pkt 47 ustawy prawo o ruchu drogowym i byłby rowerem (wspomaganie uruchamiane naciskiem na pedały, moc do 250, prędkość do 25km/h) który może się poruszać po i ścieżkach drogach publicznych. Po przełączeniu na motorower osiągi nie byłyby w żaden sposób ograniczane, i wtedy jeździć będzie można wszędzie tam gdzie nie obowiązuje prawo o ruchu drogowym.

      To tyle w kwestii legalności. Ten mój rowerek to i tak popierdółka, ludzie konstruują elektryczne motory na ramie roweru (ponad 4kW mocy i ponad 45km/h), i nazywają je rowerem :)

    • Przy czym o ile robienie teraz takich “power” e-bików nie przeszkadza na razie nikomu. To w pewnym momencie sprawą tych wszystkich pojazdów elektrycznych (do tego jeszcze inne nie sklasyfikowane pojazdy elektryczne), spowoduje iż w pewnym momencie policja zacznie się nimi interesować.

  4. PS. Przydał by się jakiś plugin do subskrypcji komentarzy, by łatwiej było śledzić wątek/odpowiedzi na swój komentarz.

  5. Niestety nie masz pojęcia o silnikach BLDC i ich sterowaniu.

    Back-EMF jest wprost proporcjonalna do obrotów. (Back-EMF jest wyrażana w V/Hz lub RPM/V.) Stąd obroty maksymalne bez obciążenia zależą wprost od napięcia zasilania i zazwyczaj tylko od niego. Bardzo rzadko ograniczeniem jest maksymalna szybkość przełączania faz w sterowniku i tylko przy licznobiegunowych silnikach.

    Weźmy Twój rower: 42km/s to ~360 RPM. To jedynie 6Hz dla silnika 2 biegunowego (obrót elektryczny == obrót mechaniczny).
    Silnik 10 biegunowy to 5 obrotów elektrycznych na obrót mechaniczny, czyli 30 Hz.
    Nawet gdybyś miał silnik 100 biegunowy (mało prawdopodobne, bo wykonanie adekwatnej liczby slotów jest kosztowne) , to raczej wątpliwe jest znaleźć sterownik, który nie poradzi sobie z 300Hz przełączania.

    • Całkiem możliwe że nie mam o tym pojęcia, nie zaprzeczam :)

      To ciekawe co piszesz, będę musiał lepiej wgryźć się w temat przy jakiejś okazji. Czyli jak rozumiem praca w trybie czujnikowym nie zmieni nic w kwestii obrotów?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Please leave these two fields as-is: