(Polski) E-bike – jaki silnik do roweru, jaka moc, zakup

Sorry, this entry is only available in Polski.

4.89 avg. rating (97% score) - 9 votes

20 Comments

  1. I serio nie masz nic mądrzejszego do napisania tylko takie coś?

  2. Napisałeś “tekstu” dwa razy.
    I tak w ogóle zawsze się dziwię skąd się biorą tacy ludzie “nie jesteśmy na ty” w komentarzach.

  3. Otóż to. Wypadałoby przeczytać komentarz przed opublikowaniem :p

    Człowiek się napracuje i poświęci dodatkowo cały weekend żeby opisać i sfotografować to co zrobił, i stara się żeby to miało ręce i nogi jak na standardy amatorskiego bloga, to wlezie taki i jedyne co potrafi zrobić to przypieprzyć się o byle co i ani jednego dobrego słowa nie zostawi.

    Tekst sprawdzam przynajmniej kilka razy przed publikacją, często redaguje po, ale niestety, nie wszystkie błędy wychwycę bo nie jestem polonistą a i przeglądarka nie wszystkie pokaże (nie pokazuje “dla czego” bo traktuje to jako dwa osobne wyrazy i nie zna kontekstu). Inżynierem też nie jestem, nie dysponuję przesadnie bogatą wiedzą z tej dziedziny, więc u mnie wałek miał grubość, i nie wydaje mi się aby ktoś z tego powodu poczuł się dotknięty.

    Oczywiście wszelkie uwagi przyjmuję do wiadomości, ale byłoby mi niezmiernie miło, jeśli będą one przekazywane w bardziej przyjaznym tonie. Jeśli ktoś chce się zwyczajnie przypieprzyć, np o literówkę czy gramatykę, bo i tacy ludzie się trafiają w komentarzach, to zapraszam do kontaktu prywatnego.

    • Sz. Autorze dziękuję za ciekawy artykuł i moc info, których jako laik, szukałem.Teraz, po lekturze zrobiło mi się jasniej w łepetynie. Bardzo dziękuję! A prymitywami, proszę nie przejmować się…”psy szczkają , karawana jedzie dalej”
      Pozdrawiam, Waldemar ze Szczecina.

  4. “ale nie będę go brał pod uwagę bo nie umożliwia jazdy bez pedałowania,”
    I tu się pojawia moje podstawowe ALE do całej serii. To co stworzyłeś, nie jest rowerem ze wspomaganiem elektrycznym. Ustawowo taki pojazd będzie trzeba chyba zaklasyfikować jako motorower z napędem elektrycznym. I jako taki wymaga rejestracji, OC i jazdy w kasku.

    • Owszem, poruszyłem tą kwestię w ostatniej części. Choć powodzenia życzę w rejestracji takiego pojazdu, po ostatnich zmianach przepisów jest to niemal niemożliwe.

      Rozważam dodanie przełącznika, który zmienia tryb działania pojazdu rower/motorower. Po przełączeniu na “rower”, pojazd spełniałby wytyczne z art.2, pkt 47 ustawy prawo o ruchu drogowym i byłby rowerem (wspomaganie uruchamiane naciskiem na pedały, moc do 250, prędkość do 25km/h) który może się poruszać po i ścieżkach drogach publicznych. Po przełączeniu na motorower osiągi nie byłyby w żaden sposób ograniczane, i wtedy jeździć będzie można wszędzie tam gdzie nie obowiązuje prawo o ruchu drogowym.

      To tyle w kwestii legalności. Ten mój rowerek to i tak popierdółka, ludzie konstruują elektryczne motory na ramie roweru (ponad 4kW mocy i ponad 45km/h), i nazywają je rowerem :)

    • Przy czym o ile robienie teraz takich “power” e-bików nie przeszkadza na razie nikomu. To w pewnym momencie sprawą tych wszystkich pojazdów elektrycznych (do tego jeszcze inne nie sklasyfikowane pojazdy elektryczne), spowoduje iż w pewnym momencie policja zacznie się nimi interesować.

  5. PS. Przydał by się jakiś plugin do subskrypcji komentarzy, by łatwiej było śledzić wątek/odpowiedzi na swój komentarz.

  6. Niestety nie masz pojęcia o silnikach BLDC i ich sterowaniu.

    Back-EMF jest wprost proporcjonalna do obrotów. (Back-EMF jest wyrażana w V/Hz lub RPM/V.) Stąd obroty maksymalne bez obciążenia zależą wprost od napięcia zasilania i zazwyczaj tylko od niego. Bardzo rzadko ograniczeniem jest maksymalna szybkość przełączania faz w sterowniku i tylko przy licznobiegunowych silnikach.

    Weźmy Twój rower: 42km/s to ~360 RPM. To jedynie 6Hz dla silnika 2 biegunowego (obrót elektryczny == obrót mechaniczny).
    Silnik 10 biegunowy to 5 obrotów elektrycznych na obrót mechaniczny, czyli 30 Hz.
    Nawet gdybyś miał silnik 100 biegunowy (mało prawdopodobne, bo wykonanie adekwatnej liczby slotów jest kosztowne) , to raczej wątpliwe jest znaleźć sterownik, który nie poradzi sobie z 300Hz przełączania.

    • Całkiem możliwe że nie mam o tym pojęcia, nie zaprzeczam :)

      To ciekawe co piszesz, będę musiał lepiej wgryźć się w temat przy jakiejś okazji. Czyli jak rozumiem praca w trybie czujnikowym nie zmieni nic w kwestii obrotów?

  7. Dokładnie. Muszę przyznać autorowi że świetne masz te artykuły, a błędy się zdarzają i J***Ć to ;)

    //no no, bez przesady ;)

  8. A może fi 12 mądry wie o co chodzi, a głupi się popisuje, bardzo ciekawy blog, pozdrawiam autora i proszę sobie czasu nie zawracać ludźmi którzy nie potrafią wnieść nic mądrego do tematu

  9. “I serio nie masz nic mądrzejszego do napisania tylko takie coś?” – No bez jaj, człowiek zwrócił uwagę na drobne błędy, prostym i rzeczowym komunikatem, dobrze było by je poprawić i podziękować, a taką odpowiedzią pokazałeś klasę… U mnie masz minusa za podejście do swoich czytelników.

  10. Bardzo fajny artykuł, nie miałem pojęcia o działaniu e-rowerów i po co jest 5 cienkich przewodów wychodzących z silnika. Jeszcze napisz coś o konserwacji, czym smarujesz plastikowe przekładnie.

  11. świetny blog. Dziękuje. Pomaga mi on uporządkować strzępki informacji z różnych źródeł i uzupełnia je o brakujące elementy.

  12. chciałem sie poradzić, a nie mam kogo zapytać może Ty mógłbyś mi pomóc.
    Zbieram sie do zakupu silnika i nie wiem który wybrać i jak w praktyce wygląda róznica

    1. 1000-1200W nominalnej 1km/h na 1V zasilania 60Nm
    2. 800-1200W nominalnej 0,75 km/h na 1V zasilania 90 Nm

    1. http://nexun.pl/sklep/silniki-elektryczne/289-nine-continent-rh2806-d-10×6-tyl-kaseta.html
    2.http://nexun.pl/sklep/silniki-elektryczne/288-nine-continent-rh2809-7×9-tyl.html

    Gdybyś wybierał dla siebie kierując sie jak najlepszymi osiągami to który byś wybrał?
    może masz jakies uwagi co do tych silników…

    • Janie, najlepiej będzie jeśli zapytasz o to w samym sklepie lub na forum poświęconym ebajkom. Moja wiedza jest zbyt mała abym mógł odpowiedzieć na to pytanie.

      PS dziękuję za zwrócenie uwagi, już dawno miałem tu posprzątać :)

  13. Dzieki super artykul wiecej takich. Pozdrawiam

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Please leave these two fields as-is: