Quadcopter – składanie quada na ramie ZMR250 cz2

ZMR250_led2Kończymy modyfikacje ESC, prowadzimy główne zasilanie pod pokładem, składamy ramę, zabezpieczamy i montujemy ESC do ramy, montujemy i podłączamy kontroler lotu wraz z odbiornikiem radiowym.




ESC ciąg dalszy

quadcopter_motor_orderW moim przypadku każdy ESC posiada układ BEC, czyli układ 5V zasilający elektronikę maszyny, to właśnie on zasilał kontroler lotu w poprzedniej części poprzez trój-przewodowe złącze. Zasada jest taka, że zasilanie i masę możemy podłączyć tylko z jednego ESC, do pozostałych łączymy tylko i wyłącznie żółte przewody sterujące. Jeśli postąpimy inaczej to stworzymy pętlę masy, a jeśli budowałeś kiedyś wzmacniacz audio to z pewnością wiesz, jak bardzo niekorzystnie wpływa ona na działanie całości. U siebie usunąłem przewody brązowe i czerwone z trzech kontrolerów bo nie będą one potrzebne, a wykorzystam je do innego celu, zostawiłem tylko przewody żółte które wpiąłem w jedną wspólną wtyczkę. Przewody te skróciłem również o około 10cm tak aby nie plątały się po ramie. Zdjęcie przedstawia wstępnie przymierzone regulatory oraz połączenie kolejnych silników.

ZMR250_esc_protectionJeśli wszystko mamy polutowane i przygotowane, a silniki obracają się we właściwą stronę, płytki ESC można i należy zabezpieczyć, teraz jest dobra okazja. Ja z innych powodów zabezpieczałem je dopiero na zmontowanej ramie i było trochę trudniej (zdjęcie po lewej to zdjęcie zrobione w późniejszym etapie). Jeśli dysponujemy tak dużą rurką termokurczliwą to możemy ją założyć, ale rurka taka nie jest tania, a dobra izolacja elektryczna równie dobrze spełni swoje zadanie. Po pierwsze należy odizolować wszelkie połączenia elektryczne od ramy która przecież przewodzi prąd, nie chcemy zrobić przez to zwarcia. Po drugie elektronika ESC jest bardzo podatna na wilgoć, już niewielka jej ilość zakłóci jej działanie i maszyna spadnie – sprawdziłem to osobiście po tym jak do ESC dostało się trochę śniegu. Płytki należy zabezpieczyć starannie i w miarę możliwości uszczelnić, ale pomyśleć należy też o łatwym dostępie w przypadku konieczności naprawy.

Tulejki dystansowe

ZMR250_column_distanceKiedy już mamy wszystkie silniki przykręcone, można przykręcić do jednej z dolnych części ramy aluminiowe tuleje dystansowe. Do tego celu używamy załączonych śrub oraz klucza imbus 2mm. Tutaj również warto użyć kleju, bo tulejek nie będziemy już więcej odkręcali, no chyba że będzie trzeba je wymienić w przypadku zniszczenia. Dokręcamy mocno ale bez przesady, aluminiowe gwinty można zerwać przesadzając z siłą.

Prowadzenie zasilania

ZMR250_esc_wiring1Ramiona mocujemy do dolnej płytki ramy dwiema zwykłymi śrubami aby już uzyskać wyjściowy kształt (jeśli jeszcze tego nie zrobiliśmy), i teraz już możemy przymocować płytki ESC opaskami zaciskowymi w odpowiednich miejscach. Ja się uparłem że zasilanie poprowadzę pod pokładem i się udało, choć lekko nie było, należy dobrze to zadanie zaplanować, bo mamy do dyspozycji zaledwie 3mm miejsca. Zamiast jednego grubszego przewodu od złącza baterii użyłem trzech nieco cieńszych. Lutowane połączenia zaplanowałem w miejscu otworów w ramie, tak samo jak przeprowadzone zostały przewody prądowe do ESC. Myślę że zdjęcia dużo tłumaczą. Połączenia lutowane starałem się robić na płasko, a następnie ściskałem je szczypcami aby zmniejszyć ich grubość przynajmniej do 3mm. Na końcu instalacji lutujemy gniazdo baterii, w tym przypadku XT60, i także zabezpieczamy termokurczkami – tutaj należy uważać aby nie przycisnąć terminali złącza krawędzią ramy, ponieważ przy ciągłym przepinaniu baterii te miejsca się szybko przetrą i dojdzie do zwarcia.

ZMR250_esc_wiring2Usuwamy nakrętki ramion i nakładamy drugą część dolnej ramy, uważając aby nie przycisnąć żadnego z przewodów. Krawędzie ramy są dosyć ostre więc może się okazać że przecięły termokurczkę i doprowadziły do zwarcia, a tego nie chcemy. Taka wada może wyjść dopiero podczas eksploatacji, izolacja może się przetrzeć od wibracji i pracy ramy, i w efekcie otrzymamy spadającą dymiącą kulkę. Przed złożeniem ramy przez otwór środkowy przeprowadzić należy jeszcze przewody sterujące ESC. Gdy wszystkie przewody są na swoich miejscach, w ramionach umieszczamy śruby właściwe i dokręcamy je z użyciem klucza nasadkowego lub płaskiego 5.5mm oraz klucza imbusowego 2mm. Tutaj kleju nie trzeba stosować, nakrętki są samohamujące. Śruby można wkładać od góry, tak aby nakrętki wylądowały na dole – w ten sposób w środku nie będzie odstających nakrętek a to oznacza mniej problemów z pomieszczeniem wszystkich gratów.

Montaż Kontrolera Lotu

flip32_solderingNa sam początek należy wlutować brakujące goldpiny na płytkę. W zależności od wersji płytki jaką kupiliśmy, może nie mieć ona w ogóle wlutowanych pinów lub tylko częściowo. Ta z banggood ma tylko piny wejścia i wyjścia, a piny dodatkowe są dołączone do zestawu i należy je wlutować we własnym zakresie jeśli zamierzamy korzystać z dodatkowych funkcjonalności oprogramowania. I choć do zwykłego latania nie są one potrzebne, to warto je wlutować już teraz aby później nie trzeba było demontować połowy maszyny.

ZMR250_esc_wiring3Do mechanicznego montażu płytki Flip32 będą potrzebne dodatkowe śruby których nie ma w zestawie. Dobrze jest użyć plastykowych tulejek które odizolują płytkę elektrycznie od ramy, ale nie jest to konieczne, ja użyłem zwykłych metalowych śrub M3 przeprowadzając je od spodu ramy. Od górnej strony ramy wylądowały cztery nakrętki, następnie płytka kontrolera lotu, i kolejne cztery nakrętki – w tych miejscach z pewnością warto użyć kleju. Zamiast dawać nakrętki pod płytkę można użyć np plastykowych tulejek do izolowania tranzystorów od radiatora, ale należy dopilnować aby każda podkładka miała identyczną grubość, tak że kontroler lotu będzie umieszczony jak najbardziej równolegle względem ramy. Przykręcając kontroler metalowymi śrubami i nakrętkami, najprawdopodobniej połączymy jego masę z ramą, co dla samego działania nie ma znaczenia, ale w praktyce przetarty przewód zasilający dotykający do ramy spowoduje zwarcie i duży prąd popłynie przez płytkę kontrolera – więc warto przywiązać trochę uwagi do odizolowania płytki. Uwaga – płytka nie może dotykać dolnymi lutami do ramy, należy pozostawić bezpieczną przestrzeń. Metalowe śrubki to nie tylko przewodzenie prądu i dodatkowa waga, jeśli śrubki są namagnesowane, będą skutecznie zakłócały działanie magnetometru więc należy mieć to na uwadze.

Jeszcze jedna bardzo ważna kwestia – orientacja płytki Flip32 względem ramy. Płytka w przeciwieństwie do oryginału Naze32 nie posiada żadnego oznaczenia czy strzałki, ale strona ze złączem USB to tył płytki, więc przód będzie po przeciwnej stronie. Gdy zamontujemy ją w ten sposób w ramie, to dostęp do złącza USB będzie bardzo utrudniony lub wręcz niemożliwy, a będziemy z niego jeszcze nie raz korzystali. Dla tego płytkę montujemy bokiem, obojętnie którą stroną, tak aby było nam wygodniej podłączać przewód. Później podczas konfigurowania oprogramowania ustawimy to położenie więc kontroler będzie wiedział w jakiej jest pozycji.

ZMR250_esc_wiring4

Prawda że zaczyna to już wyglądać?

Moduł odbiornika

ZMR250_flip32_receiver_wiringModuł odbiornika który zamówiliśmy do małych nie należy, więc możemy wyjąć go z obudowy i zamocować w dowolnym miejscu, lub pozostawić w obudowie i zamocować bokiem zajmując prawie całą tylną przestrzeń za kontrolerem lotu. Tutaj wybór miejsca nie jest krytyczny bo model będziemy jeszcze nie raz modyfikowali więc odbiornik wyląduje raz tu a raz tam. Nasz kontroler lotu ma niestety piny proste i po wpięciu przewodów całość jest tak wysoka że odbiornik nie wejdzie z nim na kanapkę, a po zastosowaniu plastykowych tulejek pod kontrolerem zamiast nakrętek, na pewno się nie zmieści. Ale gdy przyciśnie nas brak miejsca na pokładzie to przy odrobinie kombinowania uda się wcisnąć go na kanapkę. Ja swój odbiornik wstawiłem bokiem za kontrolerem, tak że górna część ramy ładnie go dociska.

Połączenie odbiornika z kontrolerem

fs-r8bNie ma co się tutaj rozpisywać, tak jak w przypadku ESC łączymy tylko jedną parę zasilającą czyli na ten przykład dla kanału pierwszego łączymy sygnał, masę i zasilanie, a dla reszty 7 kanałów same sygnały, a połączenia wykonujemy dodatkowymi przewodami które zamówiliśmy. Nasz odbiornik nie wspiera transmisji jednoprzewodowej więc musimy połączyć wszystkie 8. I choć 8 kanałów na początku nie wykorzystamy, to warto już mieć to połączone. Poszczególne piny zarówno na kontrolerze jak i na odbiorniku są odpowiednio oznaczone, ale można się posiłkować zdjęciami. Sprawdź dokładnie czy nie zamieniłeś ze sobą jakichś dwóch sąsiednich kanałów, ja tak zrobiłem i później nic mi się nie zgadzało przy uruchamianiu :)

Górna część ramy ZMR250

ZMR250_velcroJeśli nie zamierzamy w niedalekiej przyszłości montować kamery do nagrywania, możemy sobie odpuścić montaż jej podstawki, chociaż ten nie powinien sprawiać problemów. Polecam obejrzeć tą instrukcję jak w prosty sposób założyć gumki antywibracyjne. Ale uwaga, nie należy ciągnąć za sam przewód, bez ręcznego wciskania gumek na miejsce możemy je rozerwać – mi się udało jedną w ten sposób uszkodzić. Drugim elementem górnej części ramy są rzepy do mocowania baterii. Można zakupić mocne rzepy dedykowane do tego celu, lub użyć zwykłych rzepów które zapewne każdy z nas znajdzie w domu. Rzepy mocujemy w gotowych otworach spinając lub zszywając je pod spodem. Przykręcamy górną część ramy śrubami i kluczem imbus 2mm, nie używałem w tym miejscu kleju bo dosyć często będziemy tą górę odkręcać. Góra otrzymała też małą śrubkę tak aby zabezpieczyć baterię przed wysunięciem.

Antena odbiornika

Powinna być zamocowana możliwie wysoko i z dala od metalowych i masywnych elementów. Należy się też upewnić że nie dostanie się w łopaty śmigła. Niestety zamocowana wysoko będzie przeszkadzała w transporcie modelu, ale wystarczy zamocować ją na opasce zaciskowej wpiętej w górną część ramy… przy pomocy kolejnej opaski. W ten sposób będzie się ładnie składała ale będzie na tyle sztywna że nie wpadnie w obracające się śmigło. Model jest złożony, ale jeszcze nie jest gotowy do lotu, nie należy jeszcze montować śmigieł. Temat oświetlenia widocznego na zdjęciu poruszę przy innej okazji, ale to żadna sztuka, po prostu nakeliłem od dołu paski taśmy RGB.

ZMR250_led2

…multicoptery – spis wszystkich tematów

5.00 avg. rating (97% score) - 2 votes

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Proszę pozostawić te dwa pola tak jak są: