(Polski) Rower elektryczny DIY – budowa od podstaw

Sorry, this entry is only available in Polski.

21 Comments

  1. Bardzo mi się spodobał sposób zorganizowania baterii w tym e-bike. Możesz coś więcej powiedzieć co to za torba z rzepami ? Jest wodoodporna ? Własnej konstrukcji czy kupiona ?

    • Torba szyta na wymiar, koszt materiałów jakieś 25zł. Materiał (kodura) niby wodoodporny ale tego jeszcze nie sprawdzałem. Postaram się o tym trochę napisać w kolejnej części :)

  2. Torba jest zapinana na rzep czy jakoś innaczej np zamek? Buduje rower z baterią 13s4p i chciałbym mieć taką baterie która nie zajmuje całej ramy i jest demntowalna szybko. Dlatego Twój pomysł jest chyba tym co się sprawdzi. Dzięki za odpowiedź i poproszę o kilka zdjęć torby z bliska.

  3. Super artykuł. Do rzeczy i informatywny. Dzięki.

  4. witam :) moze poradzisz ?;) kilka dni temu kupilem kit panda eco 36v 500w do tego sam zbudowalem baterie , mam ot taki problem… gdy jade rowerem glownie obciazajac silnik bez uzycia sily miesni ( w ten sposob chcialem sprawdzic jaki dystans rower pokona bez nacisku na pedaly ) ale po kilku kilomertach silnik staje I na displayu brak pradu :( a co dziwne gdy podlacze ladowarke na doslownie kilka sekund wszystko zaczyna dzialas I ponownie mozna rowerem jezdzic przez krutki okres… czym to moze byc spowodowane ?

    • Z czego jest ta bateria, w jakiej konfiguracji? Jaki BMS? Czy sterownik silnika dostaje jakieś napięcie? Bo albo to BMS odcina prąd (pakiet jest za słaby lub BMS źle dobrany), albo to sterownik silnika odcina prąd, a tu to już można tylko zgadywać.

    • przekroczone napięcie minimalne sterownik odcina ci prąd, gdzies jest albo zwarcie albo za duże użycie względem pojemności

  5. Taki rower to świetna sprawa. Ostatnio miałem przyjemność przejechać się także na elektryku domowej roboty i kopara opadła mi z wrażenia, jak poczułem jaki to może mieć zryw. Widać jaki chyba postęp się dokonał, bo kiedyś korzystałem tylko z hulajnogi elektrycznej i nie najlepiej wspominałem przyspieszenie :)

  6. Mam pytanie odnośnie okablowania instalacji w rowerze. Buduje konstrukcje 24s21p na ogniwach 18650. Czyli około 86.4V oraz przy aku 3500mAh – 73.500Ah. BMS oraz kontroler max prądu ciągłego 150A. I tu pytanie jak mocnych kabli użyć? Czy patrząc na wartości kabli to powinny być 1 AWG, czy może być coś niżej?
    Z góry dzięki za info.

    • Ale nie napisałeś jaka moc szczytowa/ciągła silnika. Przyjmuje się do 10A/mm2 dla niedużych prądów, i ja bym tyle dał dla mocy szczytowej, z taką mocą nie jeździ się w sposób ciągły więc taki przewód nie będzie miał szans się zagrzać.

      Dla większych prądów wygląda to inaczej, 150A ciągłego to faktycznie musiałby być 1AWG, ale budujesz rower czy motor że taki prąd planujesz?

  7. Przepraszam za brak ścisłości, to wynik braku niezbędnej wiedzy, stąd też szukam pomocy w temacie :) Trochę się właśnie gubię z tymi parametrami. Może inaczej, silnik to Mxus 5k. Kontroler 96V, 120A pracy ciągłej.

    Silnik
    Moc nominalna: 5000W przy 60V
    Napięcie zasilania: 24-120V
    Maksymalny prąd ciągły: 80A
    Maksymalna moc ciągła: do 6000W (~60-80A)
    Maksymana moc chwilowa: do 8000W (90-100A)

    I tak to wygląda. Pod to muszę dobrać kable właśnie. Za wszelkie sugestie z góry dziękuję.

  8. Mała poprawka – Sterownik finalnie będzie taki: 72V 150A

    • Czyli faktyczny prąd w szczycie będzie wynosił do 150A? Czy w sterowniku to ograniczysz? Skorzystaj z jakiejś tabelki do dobierania średnicy przewodów do prądu i tyle. Jeśli sterownik ograniczy moc i będzie to faktycznie 60-80A, to ja bym dobrał średnicę dla 60-80A i tyle. Np. 16mm2.

  9. Właśnie mam z tym dylemat. Chciałem zrobić ograniczenie do 120A bo sam silnik wedle opisu producenta ma 100A w szczycie. Ale czytam fora i ludzie piszą, że używają max parametrów. Silnik pewnie przyjmie to, co poda mu sterownik, ale odbić się to może na żywotności.

    • Jasne że przyjmie 150A, tylko tego trzeba używać z głową. Pojeździj, sprawdź temperaturę silnika, temperaturę przewodów, będziesz wiedział na ile możesz sobie pozwolić, czy zmieniać te kable na grubsze czy nie.

  10. Tak też chyba zrobię, dzięki.

    Ale pociągnę temat i zapytam o BMSa. Na jednym z poradników na YT znalazłem instrukcję, która mówi, że przewody balansujące podłącza się do minusów, a w instrukcji od producenta mam wyraźnie podane, że przewody te idą do plusów. Jak to jest z nimi?

  11. No pytanie zwykłe. Nie mam doświadczenia w podłączaniu BMSów i zastanawiam się jak to jest. Widziałem filmik, gdzie człowiek lutował baterie, przewody i było to pokazane w całym procesie. Po drodze komentuje, że przewody balansujące podłącza się do BMSa zawsze do minusów a sam BMS pracuje wyłącznie na minusowych podłączeniach a plusy jakby go omijają. Wszystko pokazane, polutowane i ostatecznie koleżka uruchamia cały rower z baterią w środku. Także jak widzę takie coś, to zaczynam się zastanawiać jak to z tymi BMSami jest. Plusy? Minusy? Jest jakaś reguła czy w zależności od typu BMSa?

    Będę sam podłączał i nie chcę nic zepsuć. Zakupiłem 24s z wyświetlaczem, taki solidny sprzęcik i szkoda by było :(

  12. Jak możesz to rzuć okiem na ten screen, może ja się mylę, ale jak dla mnie to przewody balansujące idą na plusy.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Please leave these two fields as-is: