Seria artykułów o ogniwach li-ion

18650-page
Na tej stronie znajdują się odnośniki do wszystkich artykułów poświęconych ogniwom li-ion. Praktyka, teoria, projekty, budowanie pakietów i odzysk ogniw, kolejność chronologiczna.

1. Modyfikacja taniej ładowarki Ultrafire – regulowane napięcie naładowania / odcięcia

2.Bardzo prosty i tani koszyk do ładowania ogniw 180650, wykonany z laminatu jednostronnego.

3.Projekt bardzo prostego układu do balansowania ogniw, teoria na temat balansowania, po co balansować i jakie są zagrożenia.

4.Naprawa ładowarki modelarskiej iCharger.

5.Odzysk ogniw 18650 z laptopa – jak rozpoznać sprawne ogniwa, zgrubne sortowanie ogniw, teoria pomiaru pojemności ogniw, bezpieczeństwo podczas pomiarów ogniw z odzysku, pomiar i interpretacja wyników.

6.Odzysk ogniw 18650 z laptopa – zabezpieczenia stosowane w ogniwach, demontaż ogniw z obudów baterii, teoria pomiaru rezystancji wewnętrznej ogniwa, sortowanie dokładne ogniw przed pomiarem pojemności, pomiar i interpretacja wyników.

7.Odzysk ogniw 18650 z laptopa – utylizacja martwych ogniw, odzysk podzespołów elektronicznych z elektroniki baterii, prawo a odzysk baterii, zagrożenia wynikające z eksploatacji uszkodzonych lub martwych ogniw, podsumowanie kosztów zakupionych baterii i uzyskanych ogniw.

8.Budowa pakietu z ogniw 18650 cz.1 – pakiet do roweru elektrycznego – nazewnictwo pakietów, przeliczanie mocy i amperogodzin, sortowanie oraz łączenie ogniw w cele, przygotowanie samych ogniw oraz stanowiska pracy do zgrzewania.

9.Budowa pakietu z ogniw 18650 cz.2 – pakiet do roweru elektrycznego – teoria i praktyka łączenia ogniw metodą zgrzewania, łączenie cel w pakiet, konektory, balansowanie, obudowa, bezpieczeństwo przy budowie pakietu.

10.Budowa pakietu z ogniw 18650 cz.3 – przenośny pakiet awaryjny 12V – łączenie ogniw metodą lutowania, wyprowadzenia, obudowa.

…w planach…

11.Połączenie, obsługa, i ustawienia programu LogView do tworzenia charakterystyk ładowania i rozładowywania ogniw i pakietów.

13 Comments

  1. Bardzo interesuje mnie “11.Połączenie, obsługa, i ustawienia programu LogView do tworzenia charakterystyk ładowania i rozładowywania ogniw i pakietów.”

    Interesuje mnie wykorzystanie LogView do rejestracji napięć i prądów. Jest mało informacji na ten temat

    • No widzisz, i nie mam kiedy tego pokończyć :( Mam sporo zaległych wpisów nad którymi po trochu pracuję, w kolejnych dniach pojawi się ich około 8 :)

  2. Witam.
    Czy wiesz cos na temet ladowarek do samochodow elektrycznych.
    Czy mozna to zbudowac albo zmodyfikowac samemu.Mam taka orginalna ale prad ladowania jest zbyt maly 10A.Potrzebuje 16 A
    Co ty na to.

  3. Cześć, czy składając pakiet równolegle do zastosowań wysokopoborowych odciążę poszczególne ogniwa w celi? Mogę poskładać 2p3s albo 2 sztuki 1p3s – Czy ten 2p będzie miał dostępnych więcej amperów?

    • Odpowiedź na pytanie: Zgaduję że tak.

      A jak chcesz bardziej konkretną odpowiedź to zadaj bardziej konkretne pytanie, napisz co to za pakiety/ogniwa, jaki prąd chwilowy/szczytowy.

  4. Hej, typowe laptopówki w granicach 5A. Gdy jest 1s to wkrętarka radzi sobie powiedzmy średnio, gdy dam 2s – jest znacznie lepiej. Aktualnie buduję 3 pakiety 4s1p i chcę je wpiąć w koszyk na 3 ogniwa. Mam nadzieję, że dostanie kopa. Co myślisz?

  5. Jeszcze troszkę przyspamuję – zerknij na pakiet, nie wytrzymałem i musiałem sprawdzić. Wygląda na to, że miałem rację, ampery musiały wzrosnąć, bo nie jestem w stanie zatrzymać wkrętarki :)
    Trochę na szybko i nie do końca ładnie, ale działa, łączenie drutem 1,5mm^2

  6. Nie wytrzymałem i sprawdziłem – jest więcej amperów na bank, nie mogę zatrzymać wkrętarki :)

    • Chyba troszkę mylisz łączenie szeregowe z równoległym, stąd moja trudność w zrozumieniu pytania.

      Gdy jest 1S to masz 3,7V. Gdy 2S to 7.4V. Gdy 3S to 11.1V, itd. Aby zwiększyć prąd należy zwiększyć ilość cel połączonych równolegle czyli zwiększać musisz P.

      “3 pakiety 4s1p” to co to znaczy, trzy osobne pakiety dla 3 wkrętarek, czy pakiet 4S3P? To co pokazałeś na zdjęciu to pakiet 3S4P. 3 cele szeregowo, każda po 4 ogniwa.

      Zużyte ogniwo laptopowe może i da 5A, ale tylko przez bardzo krótki czas. Cela złożona z 4 takich ogniw tak jak na zdjęciu może dawać max do 10A ciągłego, a i tak zacznie się grzać. Przeciętna wkrętarka potrafi pociągnąć 20-30A na pełnym obciążeniu. To będzie działać, jeśli nie będziesz jej katował. W przeciwnym wypadku pakiet szybko się nagrzeje i zmarnujesz sporo energii. Czy ta wkrętarka nie jest przypadkiem na 18V? Podejrzewam że oryginalnie te wkrętarki miały pakiety 5S2P z ogniw wysokoprądowych, 15-20A sztuka.

      Drut 1.5mm2 będzie dobry do 15A.

  7. Hej, tak masz rację, pomyliłem oznaczenia p i s. Wkrętarka to poczciwy XRP 12V bez udaru. Przetestowałem ją dzisiaj na szybko i muszę przyznać, że dopiero teraz czuję jaką ma moc, bo w sumie to rękę wykręca na 1 biegu. Wiem, że to wciąż za mało i np na dachu przy kręceniu wkręta za wkrętem słabo się sprawdzi, ale tak jak u mnie – w przydomowym warsztacie mam nadzieję, że chwilę pochodzi. W teorii tam będzie 10 000mAh więc z 3-4 myślę że realnie będzie można wycisnąć z pakietu. Co ciekawe inne wkrętarki śmigają nawet na pojedynczych ogniwach na jakimś tam poziomie. Powiedz mi, czy do ładowania mogę spinać te 3 pakiety w 1s12p, czy to nie ma sensu i lepiej ładować je osobno?

    • Czym chcesz to ładować? Zastanów się nad jakąś ładowarką modelarską, porób sobie pakiety ze złączem balansera i będziesz sobie fajnie je ładował. Mam taką jedną trupo-wkrętarkę 18V przewoltowaną na 24V z takim dokombinowanym pakietem, i jak bym musiał go rozbierać i przepinać do ładowania za każdym razem to chyba by mnie coś strzeliło :)

  8. Hej, mam BETE i kilka takich ładowarek na ogniwo 1A. Te 3 pakiety 1s w sumie się spoko wymienia, ale chyba lepiej to jeszcze potestować i złożyć w jeden pakiet z wyjściem JST(?)
    Koszyki są spoko bo mogę wywalić ogniwo, które padło i zastąpić je jakimś innym, ale teraz chyba zrobie solidne sortowanie (świeżo po zakupie 14 baterii) i porobię sobie pakiety jak człowiek :)

Leave a Reply to Mirek Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Please leave these two fields as-is: